torsdag 21 april 2011

Lennart Hellsing

Vi har sjungit sånger med barnen på jobbet som Lennart Hellsing har skrivit.
Här är ett urval av de sånger som vi sjungit:

Det var så roligt

Det var så roligt jag måste skratta
det kom en trekantig gubbe in.
Han hade träskor och näverjacka
och hatten kantad av korvaskinn.

Han satte sig på en pall i köket
och drog ur fickan sitt munspel opp
och börja spela så allting dansa
med skrim och skrammel och tjo och hopp.

Det var så roligt jag måste skratta
det gick en spelande gubbe ut
och allting dansade bort med honom
så hela köket blev tomt till slut.

Det var så längesen som det hände
men jag blev sittande där jag var.
Först blev jag morfar, så blev jag farfar
så blev jag farfarsfars farfars far.


Hej sa Petronella

Hej, sa Petronella ifrån plaske by.
Det är tid att fälla upp sitt paraply.
Sen så ska vi traska kring och ha det kul.
Det får gärna plaska ända fram till jul.
Glada ska vi ropa: Tjenare och mors!
Segla allihopa bort i en galosch.
Segla hela natten intill ljusan dag
Är du rädd för vatten? Det är inte jag.


Nicko Ticko Tinn

Och Nicko Ticko Tinn och jag.
Vi for till stjärnorna en dag.

Nicko Ticko Tinn tiralla
Nicko Ticko Tinn tiralla
Nicko Ticko Tinn tiralla
Nicko Ticko Tinn tiralla och jag.

Vi träffade en brylling där.
Han stod i en trumpetaffär.

Nicko Ticko Tinn tiralla
Nicko Ticko Tinn tiralla
Nicko Ticko Tinn tiralla
Nicko Ticko Tinn tiralla och jag.

Så bytte vi vår stjärnraket.
Och fick en polkagristrumpet.

Nicko Ticko Tinn tiralla
Nicko Ticko Tinn tiralla
Nicko Ticko Tinn tiralla
Nicko Ticko Tinn tiralla och jag.

Den blåser vi så att det klang.
Och alla blanka stjärnor sprang.

Nicko Ticko Tinn tiralla
Nicko Ticko Tinn tiralla
Nicko Ticko Tinn tiralla
Nicko Ticko Tinn tiralla och jag.


Om jag blev kung

Om jag blev kung diddel diddel i detta nu.
Jag skulle ha diddel diddel betjänter sju.

En kokar gröt diddel diddel en bakar bröd.
En mjölkar kor diddel diddel en vålmar hö.

En bygger hus diddel diddel en river ner.
En gör musik diddel diddel till handklaver.

Skogen är grön diddel diddel havet är blått.
Dansa mitt hov diddel diddel dansa mitt slott!


Ticke Tack

Ticke tack, ticke tack här kommer Peter Palsternack.
Ticke tack, ticke tack dansande på tå och klack,
i sin gula frack tick tack.

Duddeldi, duddledi här kommer Selma Selleri.
Duddeldi, duddeldi i en kjol med broderi,
dansar hon förbi duddi.

Trimmel tram, trimmel tram här tittar Gabriel Gräslök fram.
Trimmel tram trimmel tram mössan röd som tuppens kam,
byxan grå av damm trimm tram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar