torsdag 14 april 2011

Ordböcker

Har på mitt jobb flera barn som inte har svensk bakgrund.
Upptäckte deras glädje när vi en dag satt och läste i en lånad pekbok och de kunde upprepa det jag läste för dem.
Så när vi var på biblioteket några dagar senare tänkte jag att vi kunde låna fler pekböcker. Tyvärr var det svårare att hitta bra böcker. De som fanns hade usla bilder med ord som inte är vardagliga.
Bestämmde mig för att tillverka egna böcker för att hjälpa dessa barn med att utöka sin ord bank med svenska ord.

Första boken blev "Dukningsord". Vad heter de olika sakerna som behövs för att duka ett bord?

Nästa bok blev "Bok med kläder". Vad heter de olika plaggen som vi har på oss. Vad behövs när vi ska ut en regnig dag eller på vintern.

En "Färgbok" fortsatte vi med. Färger förekommer många gånger när man ska beskriva hur något ser ut. Leksaker har olika färger tex lego, lek servis, hinkar och spadar mm.



Jag har gjort böckerna lite mindre än ett halvt A4. En bekväm storlek för barnen. Efter laminering och att hålen är gjorda knöt jag ihop dem med varptråd. För att barnen lätt ska kunna bära med sig böckerna har jag även tvinnat garnhandtag till böckerna i olika färger.
Böckerna är väldigt poppulära. Även bland de äldre barnen. De har börjat använda dem för att träna på att skriva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar